• Eesti keeles
  • In English
  • EAL Facebook’is
Eesti Arhitektide Liit
  • Liit
    • EALi ajalugu
    • Struktuur
    • Strateegia
    • Juhtimine
    • Töögrupid ja komisjonid
    • Sektsioonid
  • Kontakt
  • Liikmed
    • Liikmed
    • Loomingud
    • Liikmeks astumine
    • Liikmemaks
    • Stipendiumid ja toetused
  • Avalikud dokumendid
    • EALi põhikiri
    • Eesti arhitektuurivõistluste juhend
    • Eetikakoodeks
    • Aukohtu protseduurireeglid
    • Arhitekti autoriõiguse meelespea
    • Autorsuse märkimise hea tava kokkulepe
    • Arhitektuuri valdkonna projekteerimise pädevuse jaotuse hea tava kokkulepe
    • Arhitektuuri- ja inseneeriaterminid
  • Arhitektuuripoliitika
    • Riigiarhitekt
    • Eesti Arhitektuuripoliitika
    • Arhitektuurivaldkonna tegevuskava
    • Arhitektuur ja elukvaliteet
    • Euroopa arhitektuuripoliitika
    • Ruumiloome ekspertgrupp 2017/2018
  • Teenused
  • Kutse andmine
    • EALi kutsekomisjoni koosseis
    • Kutsekvalifikatsiooni andmine
    • EALi hindamiskomisjoni koosseis
    • Volitatud arhitekt 7
    • Diplomeeritud arhitekt 7
    • Volitatud arhitekt-ekspert 8
  • Kooliarhitektuur
  • Uudised
    • EALi uudised
    • Artiklid
  • Võistlused
    • Arhitektuurivõistluste juhend
    • Eesti sisesed
    • Välisvõistlused
    • Arhitektuurivõistluste töögrupp
  • Näitused
  • Arhitektuuripreemiad
    • Aastal 2018
    • Aastal 2014
    • Aastal 2013
    • Aastal 2012
    • Aastal 2011
    • Aastal 2010
    • Aastal 2009
    • Aastal 2008
    • Aastal 2007
    • EAL teenetemedalid
  • Publikatsioonid ja loengud
    • Teataja
    • Innovatsioonioengud
    • MAJA film
    • Ehituskunst
    • Raamaturiiul
  • Sündmuste kalender
    • Üritused
    • Sünnipäevad
  • EAL100
    • Partnerid
    • Programm
  • PÖÖRA!
    • Lummavad kohtingud
    • Mõttepaus
    • Torupööre
  • Tööpakkumised ja kuulutused
    • Lisa kuulutus
    • KOV/Riigi kuulutused
    • Erakuulutused
  • Liikmetele
    • Minu Profiil
    • Minu Looming
    • Eestseisuse protokollid
    • Majandusaasta aruanded
  • Galerii
  • Arhitektuurifilmid
  • Energiatõhus maja
  • EV100 arhitektuur









Uudised / Artiklid

Arhitektuurituul: Rijksbouwmeester / riigi ehitusmeister

20.02.2007

  
Ilmunud: Sirp, reede, 16 veebruar 2007
 
Eesti arhitektuurielus oli sellel nädalal hiiliv suursündmus. Kultuuriministeeriumi ja selle alla kuuluva arhitektuurikomisjoni kutsel külastas Eestit Hollandi riigiarhitekt Mels Crouwel. Arhitektidele ikka hingelähedasem kui ükskõik mis maa president. Oluline sündmus, mis tuletas meelde vajadust tegeleda ruumiga sisuliselt ka riigi tasandil. Hollandis on selline institutsioon olemas juba 200 aastat ja hoolitsenud mitmete ministeeriumide all riigi esindamise ja keskkonna korrastamise eest edukalt tänapäevani ja lõppu pole näha. Vastupidi, just muutused maailmas nõuavad aina suuremat otsustavust toimuvate protsesside paremaks juhtimiseks. Erasektori ja avaliku sektori koostöö on saanud normiks ja seda tehakse riigi huvidest lähtuvalt. Miks on see oluline? Mida saab väike riigiarhitekti büroo sellise suure ja rikka riigi aktiivses arhitektuurielus muuta?
Kui 50 aastat tagasi oli riigiarhitekti ülesanne riigile kuuluvaid maju projekteerida ja ajaloolist pärandit kaitsta, siis tänapäeval on tema roll kardinaalselt muutunud. Projekteerimisega ei tegele Ateljer Rijksbouwmeester üldse. Olulisele kohale on tõusnud osapoolte kaasamine, konsulteerimine ja protsesside korraldamine. Kõik lähtub eesmärgist saavutada kõrge ruumiline kvaliteet, mis on kasulik kõigile ja mida igaüks eraldi saavutada ei suuda. Ta ei sekku omavalitsuse otsustesse, ei keela eraettevõtjaid uute piirangutega, ei juhi ühegi ministeeriumi poliitika rakendamist, vaid esindab ja konsulteerib kõiki osapooli seal, kus mängus riigi huvid. Amet on rangelt apoliitiline, eesmärk on viia kokku opositsioon koalitsiooniga. Riigihuvid on esindatud omavalitsuste tasandil näiteks riigile kuuluvate ehitiste, koolide, muuseumide, ministeeriumide ja… monumentide kaudu. Ruum ja produtseeritavad tähendused vajavad kompleksset lahendust.
Ülioluline on ka Eestis mõista Crouweli korduvat meeldetuletust, et ei ole olemas eraldi infrastruktuuri-, arhitektuuri-, kunsti-,  planeerimis- ja muinsuskaitseprobleeme, vaid nende koosmõju.  Saladus peitub sünergeetilises võimaluses millekski suureks, mis on kasulik kõigile. Ka Hollandis kulutatakse üks protsent  avaliku sektori hoonete ehitusmaksumusest kunstile, et rikastada keskkonda. Usun siiralt, et praegu on Eesti ühiskond valmis samasugust süsteemi kasutama ja miks mitte sarnaselt Hollandiga anda riigiarhitektile ehituse ja kunsti koordineerija roll. Samuti on riigiarhitekti ülesanne korraldada riigi esindamist välismaal, näitena võib tuua Expo, Veneetsia biennaali ja Europani arhitektuurivõistluse. Arhitektuuripoliitika ja tegevuskava edasiarendamine selliselt, et ministeeriumide vahele tekiks sild otsuste tegelikuks rakendamiseks. Eestis oleks riigiarhitekti ülesanne ka teadvustada ja organiseerida vajalik abi väiksematesse omavalitsustesse.
Hollandis on erinevalt Eestist avatud ühiskond ja riigiarhitekti amet on selle üks väljendusvorme. Näiteks Saksamaal sipeldakse keskkonna arendamisel planeerimisotsuste politiseerituse rägastikus nagu Eestiski. Suure hurraaga alanud Berliini(de) ruumiline ühendamine on liiva jooksnud. Tänaseks on sellele ka diagnoos pandud: ülepolitiseeritus. Sakslased püüavad olukorda muuta, alustada uuesti professionaalset diskussiooni. Samal ajal on aina rohkem maid maailmas, kes võtavad aluseks Hollandi mudeli, kuna see on ennast hästi õigustanud. Crouweli sõnul pöördub tema poole aina rohkem eraettevõtjad palvega konsulteerida projekteerimistegevust, kuidas on riik ühel või teisel juhul saavutanud nii kvaliteetse tulemuse. Ettevõtjad soovivad arendada pikemas perspektiivis, eesmärgiga suuremat kasumit teenida. Selle asemel et kiire kasumi huvides inimesed ja linnad lähiaastatel hätta jätta ja seega negatiivset imagot tekitada.
Eestile on vaja riigiarhitekti institutsiooni, eriti just meie väiksuse tõttu. Mõne inimese palkamine võiks kokku hoida sadu miljoneid riigi raha ja aidata korraldada eraettevõtjate miljardite kulutamist ka tulevasi põlvkondi silmas pidades. Seda ilma reaalse või täitevvõimuta. Elagu riigiarhitekt! Alustuseks elagu diskussioon riigiarhitekti teemal – kuhu, kuidas, miks ja kellele?
Lisainformatsioon www.rijksbouwmeester.nl.


Vaata ka

  • Jaan Elken: Peatage Kalevipoeg!
    22.02.2007
  • Pealinn ehitatakse priskelt täis
    22.02.2007
  • Pealinn väänab Tallinna Sadama käsi
    21.02.2007
  • Arhitektuurituul: Rijksbouwmeester / riigi ehitusmeister
    20.02.2007
  • Hollandi riigiarhitekt: rahva arvamust tuleb ikka kuulata
    13.02.2007
  • Hollandi riigiarhitekt: üllatav, et rannajoon on teil ikka veel nii tühi
    13.02.2007
  • Originaalse eramaja ümberehituseks on vaja arhitekti luba
    08.02.2007
  • Arhitektuurituul: Arhitekti seitse ametit
    19.01.2007

Aastate kaupa

  • 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004