• Eesti keeles
  • In English
  • EAL Facebook’is
Eesti Arhitektide Liit
  • Liit
    • EALi ajalugu
    • Struktuur
    • Strateegia
    • Juhtimine
    • Töögrupid ja komisjonid
    • Sektsioonid
  • Kontakt
  • Liikmed
    • Liikmed
    • Loomingud
    • Liikmeks astumine
    • Liikmemaks
    • Stipendiumid ja toetused
  • Avalikud dokumendid
    • EALi põhikiri
    • Eesti arhitektuurivõistluste juhend
    • Eetikakoodeks
    • Aukohtu protseduurireeglid
    • Arhitekti autoriõiguse meelespea
    • Autorsuse märkimise hea tava kokkulepe
    • Arhitektuuri valdkonna projekteerimise pädevuse jaotuse hea tava kokkulepe
    • Arhitektuuri- ja inseneeriaterminid
  • Arhitektuuripoliitika
    • Riigiarhitekt
    • Eesti Arhitektuuripoliitika
    • Arhitektuurivaldkonna tegevuskava
    • Arhitektuur ja elukvaliteet
    • Euroopa arhitektuuripoliitika
    • Ruumiloome ekspertgrupp 2017/2018
  • Teenused
  • Kutse andmine
    • EALi kutsekomisjoni koosseis
    • Kutsekvalifikatsiooni andmine
    • EALi hindamiskomisjoni koosseis
    • Volitatud arhitekt 7
    • Diplomeeritud arhitekt 7
    • Volitatud arhitekt-ekspert 8
  • Kooliarhitektuur
  • Uudised
    • EALi uudised
    • Artiklid
  • Võistlused
    • Arhitektuurivõistluste juhend
    • Eesti sisesed
    • Välisvõistlused
    • Arhitektuurivõistluste töögrupp
  • Näitused
  • Arhitektuuripreemiad
    • Aastal 2018
    • Aastal 2014
    • Aastal 2013
    • Aastal 2012
    • Aastal 2011
    • Aastal 2010
    • Aastal 2009
    • Aastal 2008
    • Aastal 2007
    • EAL teenetemedalid
  • Publikatsioonid ja loengud
    • Teataja
    • Innovatsioonioengud
    • MAJA film
    • Ehituskunst
    • Raamaturiiul
  • Sündmuste kalender
    • Üritused
    • Sünnipäevad
  • EAL100
    • Partnerid
    • Programm
  • PÖÖRA!
    • Lummavad kohtingud
    • Mõttepaus
    • Torupööre
  • Tööpakkumised ja kuulutused
    • Lisa kuulutus
    • KOV/Riigi kuulutused
    • Erakuulutused
  • Liikmetele
    • Minu Profiil
    • Minu Looming
    • Eestseisuse protokollid
    • Majandusaasta aruanded
  • Galerii
  • Arhitektuurifilmid
  • Energiatõhus maja
  • EV100 arhitektuur









Uudised / Artiklid

Vabakunna tellitud ekspertiis andis bussijaama planeeringule hävitava hinnangu

26.03.2014

Vabakunna tellitud eksperthinnangus leidsid arhitektid, et inimesed ei pääse turvaliselt bussijaama mitte üheltki tänavalt.

"Planeeringu lahenduse järgi ehitatav ruum võimaldab jalakäijale ohutut ja mugavat lähenemist Tartu bussijaamale üksnes läbi kaubanduskeskuse," seisab Arhitektide Liidu koostatud ekspertarvamuses vahendab Vabakunna saadetud pressiteade. Soola tänava poolsest küljest, kust praegu väljuvad Tallinna liinid, muutuks inimestele bussijaama minek koguni ohtlikuks.

Ekspertiis rõhutab, et pakutud lahendus muudab olukorra praegusega võrreldes halvemaks, mitte paremaks, kuigi viimast on ajakirjanduses mitmel puhul väitnud linnavõimu esindajad. Arhitektide hinnangul muutub Soola tänav kaubanduskeskuse tagahoovi läbipääsuteeks, kuhu pole jalakäijatele jäetud pea üldse ruumi. Kõikidel bussijaama viivatel teedel on selgelt eelistatud autoga liiklejaid ja kaubanduskeskust teenindavat transporti.

Arhitektide arvates on bussijaama külalistel raske sissepääsu leida ning Turu tänava ja Turu silla poolsed sissepääsud segunevad liigselt busside ja autode manööverdamisteedega.

Annelinnast üle Turu silla kesklinna liikuvate jalakäijatega planeeringus sisuliselt ei arvestata. "Heade tavade järgi tuleks seda suunda ruumis rõhutada ja luua inimestele võimalikult mugavad ja turvalised ühendusteed," arvavad arhitektid.

Kuna bussijaam on üleriigiline avalik ruum, linnade- ja maapiirkondade vahelise liikumise sõlmpunkt ja seetõttu väga paljude Tartu elanike ja külaliste sihtkoht, tuleb arhitektide sõnul hea tava järgi bussijaama arendada nii, et sellele oleks eri suundadest mugav ja lihtne läheneda: "Olemasolev olukord ei ole jalakäijale mugav, kuid planeeringulahenduse elluviimise korral muutub see veelgi ebamugavamaks."

Detailplaneeringus pole eksperthinnangu järgi kasutatud ka arhitektuurivõistlusele laekunud töödes välja pakutud jalakäijate ohutust parandavaid lahendusi ega arvestatud võimalikult paljude ühiskonnaliikmete vajaduste ja huvidega.

Arhitektid leiavad, et plaanitav lahendus kaubanduskeskuse ja bussijaama ühendamiseks ei mõju linnaruumis esinduslikult.

Vabakund leiab ekspertiisile tuginedes, et juhul, kui bussijaam jääb plaanitud kohale, siis on praeguses olukorras parimaks lahenduseks bussijaama ooteala viimine Soola tänava äärde, kuid ka siis on hädavajalik teha ümber kogu ümbritsevate tänavate liikluskorraldus.

Eesti Arhitektide Liidu ekspertide töögrupis osalesid Katrin Koov, Tõnu Laigu, Andres Levald, Toomas Paaver ja Kalle Vellevoog. Vabakund tellis ekspertiisi kodanikualgatuse korras ning rahastas seda linnaelanike annetustest ja oma vahenditest.

Detailplaneeringu lahendust tutvustav avalik arutelu on 27. märtsil kl 17 Dorpati konverentsikeskuses.

Allikas: Tartu Postimees


Vaata ka

  • Rulamaastike vormivabadus
    28.03.2014
  • Tasakaalupunkti nihutamine muinsuskaitses
    28.03.2014
  • Ebaõigluse põlistamisest ehk kes neid madalaid latte ikka seab kui mitte meie ise
    26.03.2014
  • Vabakunna tellitud ekspertiis andis bussijaama planeeringule hävitava hinnangu
    26.03.2014
  • Vaba (küber)ruumi võimalikkusest. Teel Veneetsia XIV arhitektuuribiennaalile
    21.03.2014
  • Arhitektuuri ellujäämise lühikursus
    14.03.2014
  • Tallinna Püha Katariina kirik – konserveeritud vare või toimiv hoone?
    14.03.2014
  • Linnafarmimoodul
    14.03.2014

Aastate kaupa

  • 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004